onsdag 22. februar 2012

20. februar

Godagen, godtfolk!

Lørdag hadde vi en strålende tur til Mombasa og fikk virkelig være turister! Vi kjørte fra akademiet kl åtte og fra det øyeblikket vi satte foten vår utenfor bilen var vi nesten allerede på vei inn på Fort Jesus med guide (for de som lurer på hva Fort Jesus er, kan dere se på denne linken: http://no.wikipedia.org/wiki/Fort_Jesus ). Solen steikte og sjøen så veldig fristende ut. Etter en runde på fortet tok guiden oss med videre til gamlebyen (dessverre ikke lov å ta bilder) og innom en liten suvenirbutikk hvor noen av oss fikk kjøpt litt diverse. I hele gamlebyen kunne vi bruke alle sansene våre uten å anstrenge oss, og for hvert gatehjørne vi rundet var det nye sanseinntrykk. I den ene gaten på vei til gamlebyen var det utsikt mot havet, følgelig sjølukt, flotte porter på husene og improvisert piggtråd i form av glasskår støpt inn i sement på toppen av murene som omgikk husene. Det eneste som manglet var vakthundene. Rundt neste gatehjørne luktet det ikke like godt, og husene var ikke like flotte. Det elektriske arbeidet i denne gaten var noe for seg selv, og selv om det så lite vakkert ut og man kunne tenke seg at det bodde fattige folk i denne gaten, så vi en som lignet en ”riking” komme ut av en taxi. Om han bodde i dette området eller ikke er vanskelig å si, men det var en liten kontrast til området vi var i. Neste hjørne: Stanken var overveldende. Gatene var litt bredere, jeg fikk en følelse av at det ikke var like mange boliger i denne gaten, og til høyre for oss lå en veldig stor søppelhaug med allslags. Her gikk en mann og lette etter noe – muligens mat.  I andre gater satt det folk utenfor hjemmene sine og solgte det de selge kunne, om det var madrasser eller manikyr. Klær hang på tørk langs annenhver vegg. Gamle skrøpelige menn satt utenfor dørene sine og smilte så fint til alle som gikk forbi, og det var overraskende hvor godt humør menneskene i denne gaten hadde, tross stanken, antall folk per kvadratmeter og det vi nordmenn ville kalt dårlige levevilkår. På vei ut av gamlebyen møtte vi dessuten en maasai som hadde laget seg sko av dekk! (Slå den, Tommy Sharif!)
Videre tok guiden oss med til markedet. Å herregud… Snakk om folksomme gater! Torgallmenningen en lørdags sommerdag er ingenting i forhold! Det var butikker på hver side av gaten, og utenfor butikkene var det folk som hadde funnet sin plass for å selge hva det skulle være. Alt fra pasjonsfrukter og bananer til krydder og undertøy. Så var det om å gjøre å åle seg fram gjennom mannen med geitekillingen på høyre side av deg og taxien på venstreside som driter i om han kjører over foten din (heldigvis skjedde ikke dette). For ingen vil vike eller gi plass! Alle skal fram (eller tilbake…)! Vi var innom en krydderbutikk og fikk luktet på litt forskjellig, og noen av oss kjøpte litt te og pilao-krydder. Da turen vår med guiden var ferdig, tok han oss med inn til selve byen igjen (vi ble litt stedsforvirret, så om markedet lå i eller utenfor sentrum er litt uvisst) for å møte Elias og Elly, våre kontaktpersoner og sjåfører. Igjen: å herregud. Vi hadde aldri funnet fram uten guiden, og om vi så hadde funnet ut hvor vi skulle, hadde vi aldri kommet oss over veiene! Tut og kjør, alle skal fram! Guiden vår også…! Han bare gikk rett ut i veien og stoppet bilene, for her skulle fire mzungos over! …Noen steder i Kenya kan utlendingen undre seg over om det i det hele tatt finnes trafikkregler i dette landet… Heldigvis kjører Elly fint og rolig! J

Da vi endelig kom oss inn i bilen igjen, tok vi turen til hotellet vi vil bo på siste uken vår i Kenya. Her bestilte vi to dobbeltrom, og bare for å gni det inn for dere der hjemme, her er en link:http://www.heritage-eastafrica.com/beach-holiday/voyager-beach-resort-mombasa/

Det er også noe å tenke over: dette hotellet og den gamlebyen jeg nettopp har beskrevet ligger i en og samme by. Snakk om kontraster og MANGE sanseinntrykk på en dag! Etter alt dette trengte vi litt energi, så vi dro og spiste middag på et sted hvor det er ett felles areal for gjestene, og rundt dette spisearealet ligger mange forskjellige restauranter man kan bestille mat fra. Gjerne litt fra den ene restauranten og litt fra den andre, det var ikke noe problem. Noe av det beste med dette stedet: KALD drikke! J Så bar turen hjem igjen til akademiet, og det var fire slitne jenter som la seg denne kvelden. Det var en god helg J

Dagens første leksjon: Fortell mannfolk at når man drar på et marked, ønsker man faktisk å bruke litt tid der!
Dagens andre leksjon: Når Elias sier 25 minutter, mener han to timer. Og sier han en dag, mener han en gang i løpet av uken.
Dette har vi blitt flinke til: Å bruke sansene
Dagens ord for dagen fra Yngvill: Du blir ikke mer elsket om du klarer alt.